Logo, een vergeten taal? II                    Door Janny Looyenga

Een computer doet het niet vanzelf, daar is een besturings-systeem voor nodig. Maar ook een besturingssysteem moet geleid worden, daar zijn programma's voor. Het besturingssysteem communiceert met het BIOS (Basic In- en Output System),een computertaal communiceert met het besturingssysteem.
Logo is zo'n taal, een programmeertaal.
Programmeertalen komen in twee vormen voor: gecompileerd of geinterpreteerd.Met een gecompileerde taal wordt een computerprogramma geschreven en daarna 'door een compiler gehaald'. De compiler leest de code en maakt er een executable file van. Deze exe file kan zonder de source code uitgevoerd worden.Compiler talen zijn oa C en Delphi.
Een geinterpreteerde taal wordt niet gecompileerd; zodra de regelingelezen is, wordt de opdracht uitgevoerd. Er is altijd een interpreter nodigom het programma te runnen. GW-Basic en Logo zijn interpreters.
Indertijd had praktisch iedere homecomputer zijn eigen Logoversie, dialectengenaamd. Dat waren onder meer de Commodore, de Atari, Apple, de verschillendeAcorn computers, Spectrum, Tandy, Radio Shack, later gevolgd door de PC, ja, ook de Risc PC.

Maar niet iedere versie was dezelfde. Sommige versies hadden alleen turtle graphics, andere versies waren heel volledig met daarbij ook gebruik van woorden, lijsten, getallen, muziek. Meerdere turtles waren aanwezigbij Atari-, TI- en Acornsoft Logo en ze bevatten sprites (toen sproken in het nederlands) voor animatie of bewegende beelden, waarbij bepaalde vormen (ball, box, car, plane, rocket) al voorgeprogrammeerd waren en er standaard bij zaten. In tegenstelling tot de schildpad laten sprites geen sporen na terwijl ze bewegen.

               
Een Vloer-turtle
floorturtle.jpg
Wat wel hetzelfde was, was de basis, de primitieven, de commando's die je kuntgebruiken om de turtle aan te sturen.

Commando Kort Wat er gebeurt
FORWARDFDde turtle gaat het opgegeven aantal stappen vooruit
RIGHT RT de turtle draait het opgegeven aantal graden naar rechts
LEFT LTde turtle draait het opgegeven aantal graden naar links
BACK BKde turtle gaat het opgegeven aantal stappen terug
HOMEschildpad naar startpositie, tekening blijft staan
CLEARSCREEN CSscherm schoon, schildpad in startpositie
CLEANscherm schoon, schildpad blijft staan
PENUP PUde schildpad tekent niet
PENDOWNPDde schildpad tekent weer
PENCOLOR 3 pen krijgt kleur 3
PENERASEverandert de pen in een wisser
PENREVERSEwist bestaande lijnen, tekent gewiste lijnen
BACKGROUND 3 achtergrondkleur tekening verandert in kleur 3
HIDETURTLE HTlaat de turtle niet zien
SHOWTURTLESTlaat de turtle zien
SETPOS x,y turtle wordt op x,y geplaatst met tekenen lijn
SETX x, SETY y schildpad beweegt naar X- of Y-positie
SETHEADINGSETHrichting turtle aangepast tot aangegeven aantal graden
HEADINGinfo over de graden draai
POS actuele positie x,y van schildpad
WRAPturtle verschijnt buiten het scherm aan de overkant
FENCE de schildpad blijft binnen het scherm
WINDOWwat buiten het scherm wordt getekend is niet te zien

Met de eerste 6 commando's zijn al fraaie tekeningen te maken!

screenturtle.jpg
Een Logo screen met de turtle in het centrum

Logo: een woord, een gedachte.

De naam Logo schijnt uit het Grieks te komen, waar het 'woord' betekent, maar het woord staat ook voor gedachte. De gedachte dat het voor een kind beter iseen computer te kunnen beheersen dan door een computer beheerst te worden.
De turtle beweegt zich dan ook zoals een kind zich zou bewegen. Je hebt nietste maken met x en y, de carteriaanse coördinaten, hoewel die wel te gebruikenzijn om een turtle naar een bepaalde plaats op het scherm te brengen.
Soms zult u met de handen in het haar zitten, omdat u de computer nietbegrijpt, maar wees gerust, de computer begrijpt u soms ook niet en laat datdan zeker weten. Degenen die vroeger programma's hebben ingetikt, kennen zeongetwijfeld, de waarschuwingen, de foutmeldingen 'no such variable' alshij een bepaalde variabele en 'no such file' als hij een bepaald bestand nietkon vinden of 'syntax error' bij een tikfout. Ook Logo kent zo'n foutmeldingssysteem. Bij het aantreffen van een fout - in wat voor context dan ook - zalhij dit altijd melden met: I don't know how to <xxx>.
Mijn eerste echte ervaring met Logo was met het DOS programma Ladybug, wat ikde volgende keer wil gaan bespreken, want als je weet hoe het werkt kun jeoverweg met de verschillende versies van Logo (gratis en commercieel) die nunog in omloop zijn.
Waarbij u dan meteen kunt controleren of de stelling van Logo 'een lage drempel, een hoog plafond' ook voor u geldt...

(wordt vervolgd) Janny Looyenga